Har du besøgt en af Brdr. Prices restauranter, har du måske også smagt Copenhagen Distillery’s prisbelønnede spiritus. Den Amager-baserede virksomhed har nemlig leveret gin og akvavit til vores restauranter siden 2015 – et mangeårigt og tæt samarbejde, der er med til at holde vores barkort opdateret, så vores gæster altid kan nyde en lækker drink enten før, under eller efter deres besøg.
Copenhagen Distillery blev grundlagt i 2014 ud fra et ønske om at producere dansk whisky. Desværre skal der gå tre år, før man må lancere single malt whisky i Danmark, så derfor blev grundlæggerne, Henrik Brinks, Örn Ólason, Esben Jørgensen og Anders M. Frandsen, nødt til at tænke i andre baner.
Det var tidspunktet, hvor gin var det hotteste af det hotteste i branchen, så derfor lancerede Copenhagen Distillery en dry gin med gul voks, og siden da har de fulgt op med adskillige gin-varianter, akvavitter, snaps, likør og selvfølgelig whisky. Alt sammen produceret ud fra de højeste standarder og med økologi og bæredygtighed som vigtige elementer i produktionen.
Fælles tilgang til kvalitet og smag
Grundtanken bag Copenhagen Distillery er at beskytte og fremhæve de nordiske – særligt danske – traditioner, håndværk og smage, fortæller André Laursen, der er Sales Manager for virksomheden i det danske marked:
”Når vi laver whisky, så er det med dansk malt, dansk smag og dansk røg, man skal gerne kunne smage, at man er i Danmark eller Norden. Akvavitten vil vi desuden gerne prøve at gøre mere moderne ud fra en fortælling om, at den jo stort set minder om en vodka med smag eller en nordisk gin, som man kan bruge til et stort udvalg af cocktails.”
Copenhagen Distillery leverer både forskellige former for gin og akvavit til Brdr. Price, og i julesæsonen står de også for den snaps, der er at finde på julekortene. Samarbejdet begyndte i 2015, hvor André Laursen var ansat hos Brdr. Price og købte nogle af destilleriets allerførste produkter. Siden skiftede André kasket og arbejder nu på den anden side – hos Copenhagen Distillery – men det gode samarbejde holder endnu, og det tror André skyldes, at de to partnere har en fælles tilgang til kvalitet.
”Fra mit arbejde hos Brdr. Price ved jeg, at man i restauranterne ønsker at fokusere på det lokale, på den gode kvalitet og frem for alt den gode smag. Køkkenet er meget råvarebaseret, og man arbejder på at præstere det bedste man overhovedet kan ud fra få, gode råvarer. Og det er en filosofi, der går igen hos os. I vores gin er der for eksempel kun seks ingredienser. Mere behøver man faktisk ikke, hvis kvaliteten er i orden.”
Less is more
At samarbejdet er så tæt, og har forløbet siden destilleriets fødsel, betyder, at André og hans kollegaer hos Copenhagen Distillery kender de fem restauranter og deres gæster rigtig godt. De ved for eksempel, at der hos Brdr. Price ikke er en medarbejder ansat, der udelukkende fungerer som bartender, hvilket sætter nogle krav til drinkskortet, når der er flere hundrede gæster på en fredag aften.
”Vi bidrager med alkohol til drinks, der med få, enkle ingredienser kan give klassikerne et lille twist. For eksempel kan man få en Nordic Paloma i restauranterne, der er lavet på en grapesodavnd og en dild- og anisakvavit. Vi vil gerne åbne gæsternes øjne for nye smage og kombinationer, der måske kan blive fremtidige favoritter, og som de ovenikøbet ikke skal vente 20 minutter på bliver mixet. Less is more,” forklarer André Lausen.
I Brdr. Prices restauranter benytter vi blandt andet Copenhagens Distillery’s produkter til en Orange GT, en Rusty Apple, en Copenhagen Negroni, en Spicy Fashion og mange flere.
Kig ind, smag på lækkerierne på kortet eller læs mere om Copenhagen Distillery her.